Från och med 3 januari 2018 behöver alla privatpersoner som handlar med värdepapper registrera ett nationellt ID-nummer, NID, i bankens system. Det gäller som en global identifieringskod vid värdepapperstransaktioner. Syftet är att öka transparensen och göra det enklare att spåra värdepappersaffärer oavsett nationsgränser.
Vad är NID?
NID står för Nationellt ID-nummer och bestäms av ditt medborgarskap.
Om du enbart är svensk medborgare består ditt NID av det tolvsiffriga personnumret med landskoden SE framför. För dig som är medborgare i annat EES-land eller land utanför EES består NID-numret ofta av landskod samt passnummer, annat nationellt id-nummer eller bokstavskoder baserade på personens namn.
Vem behöver ett NID?
Den som vill köpa, sälja eller flytta värdepapper behöver registrera ett NID.
För att delta i nyemissioner behövs också ett NID. För köp och försäljning av fondandelar (förutom börshandlade fonder, ETF) behövs dock inget NID.
Så här får du ett NID
När du öppnar en ny värdepapperstjänst i din internetbank eller i appen ska du också registrera ett NID.
När du loggar in i din internetbank eller i appen och öppnar en ny värdepapperstjänst, uppmanas du fylla i uppgifter om medborgarskap, eventuellt passnummer med mera. NID-numret skapas och registreras då i bankens system med hjälp av de ifyllda uppgifterna.