Säkerhet för dig som använder våra tjänster

Du som använder våra tjänster på internet, i telefonen eller via mobilen måste kunna känna dig trygg och inte oroa dig för intrång. Här hittar du nyttig information om säkerhet på internet och via telefon, och vad som kan vara bra att tänka på när du använder våra tjänster.

För att kunna överföra personlig information från dig till banken används ett antal skyddsåtgärder för att informationen inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras. Både vi som bank och du som kund ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.

 

Säkerhet – internet- och mobiltjänster

Våra säkerhetslösningar består av noggrant valda komponenter/produkter och tillämpningar av standarder. De samverkar och skapar det skydd vi anser måste finnas, för att vår närvaro och tillgänglighet på internet ska fungera på bästa möjliga sätt. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

Våra brandväggar

Brandväggarna ser till att internettrafiken till och från oss endast sker på godkänt sätt. Flera nivåer av brandväggar samverkar med andra skydd för att förhindra intrång från obehöriga till våra datasystem.

Loggning

All trafik loggas och otillbörliga försök att nå våra system analyseras. Alla genomförda banktjänster loggas, så att vi och du i efterhand ska kunna följa upp vad som har gjorts och när det gjordes.

Legitimering

Du måste legitimera dig för att kunna göra bankärenden i bankens olika miljöer. Det finns olika sätt att göra det i olika miljöer beroende på vilken tjänst du använder.

Vi identifierar oss mot din webbläsare och skapar en krypterad förbindelse med ett webbplatscertifikat som är utfärdat åt oss av en särskild betrodd organisation. Du kan kontrollera detta certifikat genom att klicka på säkerhetssymbolen (hänglås/nyckel) som oftast finns längst upp till höger efter adressfältet i de vanligaste webbläsarna.

Läs mer om våra ID-metoder

Var uppmärksam på:

  • Kontrollnumret vid inloggning i Internetbanken börjar alltid med en 9:a
  • Vid uppläggning av betalningsmottagare, så är kontrollnumret baserat på det kontonummer (alt BG/PG) du ska godkänna (om det kommer upp något annat nummer, så avbryt)
  • När belopp ska godkännas så är det ofta en 0:a i början av kontrollnumret/referensnumret (om det inte är väldigt stora belopp, som ska betalas/överföras)

Kryptering/Insynsskydd

Förbindelsen mellan din dator och våra webbservrar är krypterad, vilket gör att ingen kan läsa eller ändra den information som skickas mellan dig och oss. Vi använder oss av 128 bitars krypteringsnivå. För att denna nivå skall uppnås krävs att du använder en modern version av någon av de vanligaste webbläsarna.

Automatisk utloggning

Om du inte varit aktiv i vår internettjänst en viss tid, normalt 15 min, så antar vi att du har lämnat datorn utan att logga ut. Vårt system skickar då en förfrågan om du vill fortsätta att vara inloggad och informerar att du annars kommer att bli automatiskt utloggad.

Skydd mot virus och annan skadlig kod

Vi har ett ständigt uppdaterat virusskydd som förhindrar virus, trojaner med mera, att ta sig in i våra system. Skyddet förhindrar också att virus sprider sig till de som besöker våra internetplatser.

Säkerhet – Telefonbanken

Våra säkerhetslösningar ger det skydd vi anser ska finnas så att telefonikontakten kan fungera på bästa sätt. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

  • Identifiering

    För att kunna göra bankärenden via telefon behöver du identifiera dig med hjälp av en personlig kod.

  • Extra kontrollfrågor

    I vissa situationer gör banken extra kontroller genom att ställa frågor till dig.

  • Inspelning

    Alla samtal till Telefonbanken spelas in (loggas) så att du som kund och banken i efterhand ska kunna följa upp vad vi kommit överens om.

Säker handel med kort

Allt fler upptäcker hur enkelt och smidigt det är att använda kort i affären, på restaurangen, för kontantuttag och för köp på internet. Det är tryggt och säkert.

Vi ligger i framkant när det gäller att nyttja nya möjligheter och ny teknik för att öka säkerheten kring våra produkter och tjänster. Till exempel har alla våra kort med Visa- eller MasterCardsymbol säkra så kallade EMV-chip. Vi erbjuder också två olika säkerhetslösningar för säkrare handel via internet – Verified by Visa/MasterCard SecureCode. Du ansluter dig kostnadsfritt genom att logga in i internetbanken med dosa.

Ta med kortet på resan

Kortet är din bästa vän på resan. Visa, MasterCard och American Express fungerar över hela världen. Använd det när du betalar eller för att ta ut kontanter i landets valuta i bankernas uttagsautomater. Smidigare kan det inte bli. Tänk dock på att vara extra vaksam över ditt kort för att undvika att ditt kortnummer kommer på villovägar.

Var rädd om ditt kort

Tunnelbanor, järnvägsstationer, bussar och flygplatser är miljöer som är extra utsatta för ficktjuvar. Förvara aldrig kortet i bakfickan eller i ryggsäck i dessa miljöer. Fråga efter kassaskåp/förvaringsbox när du bor på hotell.

Om du förlorar ditt kort utomlands

Om du förlorat ditt kort utomlands ring omedelbart +46 8 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt.

Om du har förlorat ditt kort utomlands kan du i vissa fall även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontantutbetalning så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort eller ett kontantuttag kostar 400 kronor. Kontakta Servicelinjen för tips och råd angående ditt kort, ring +46 8 411 10 20.

Shopping på nätet kräver rätt säkerhetslösning

verified by visa mastercard securecodeFör att kunna handla på Internet med ditt bankkort behöver du någon av våra säkerhetslösningar. Vi erbjuder Verified by Visa/MasterCard SecureCode. Du ansluter dig enkelt utan att det kostar något.

Tillsammans med vår samarbetspartner Swedbank arbetar vi ständigt för våra kunders säkerhet och gör så mycket som möjligt för att skydda våra kunder mot obehöriga köp. Därför har vi valt att stänga av kort utan säkerhetstjänster för handel på Internet.

De säkerhetslösningar vi erbjuder är Verified by Visa/MasterCard SecureCode, som innebär att du kan identifiera dig med ett lösenord.

Tjänsterna är enkla att använda och kompletterar varandra, vi rekommenderar därför att skaffa båda, så kan man handla säkrare överallt på webben.

När det gäller Verified by Visa och MasterCard SecureCode är det fler och fler butiker som ansluter sig.

Det kostar inget extra att ansluta ditt kort till säkerhetstjänsterna, utan ingår i kortets ordinarie pris.

Verified by Visa och MasterCard SecureCode

  • Samma säkerhetslösning med olika namn beroende på om du har Visa eller MasterCard.
  • Du identifierar dig med ett lösenord vid köp.
  • Du handlar hos nätbutiker som har anslutit sig till tjänsten.

Läs mer om hur du ansluter dig till Verified by Visa/MasterCard SecureCode

Använd ditt kort säkert

Att handla med kort är tryggt och säkert. Det är dock viktigt att du hanterar ditt kort som en värdehandling. På den här sidan ger vi dig tips och råd om hur du skyddar dina kortuppgifter i olika situationer.

I butiken och på restaurangen

Försök att aldrig lämna ditt kort utan uppsikt. I vanliga butiker är detta inte så svårt. Men när du är ute på restaurang är det vanligt att personalen tar med sig kortet från bordet för att dra det i betalterminalen. Det blir dock allt vanligare med bärbara terminaler för betalning direkt vid bordet. Tänk också på att till exempel aldrig lämna ditt kort i baren.

I uttagsautomaten

Se till att personerna bakom dig i kön inte ser vilken personlig kod (PIN) du använder vid ditt uttag. Var också försiktig med att öppet visa var du förvarar ditt kort och plånbok.

Kontrollera att det inte finns några lösa delar på uttagsautomaten. Lösa delar kan vara ett tecken på att automaten är manipulerad för så kallad skimming (se ordlistan på sidan Säker handel med kort).

Checklista

  • Lämna aldrig ditt kort utan uppsikt
  • Håll alltid din personliga kod (PIN) hemlig
  • Stå nära kortterminalen/uttagsautomaten och dölj alltid tangentbordet för att undvika att någon ser när du knappar in din kod.
  • Förvara aldrig din personliga kod (PIN) tillsammans med ditt kort.
  • Förvara kortet säkert
  • Programmera in numret +46-8-411 10 11 i din mobiltelefon så att du snabbt kan ringa och spärra ditt kort om du förlorat det eller misstänker att någon obehörig använder det