Swish – skicka och ta emot pengar med mobilen

Swish är säkert, enkelt och pengarna kommer fram direkt. Beställ Swish direkt i mobilbanken.

Bra anledningar att skaffa Swish

Med Swish kommer pengarna in på mottagarens konto direkt, oavsett ansluten Swish-bank. Allt som behövs är mobil- eller Swish-numret. Smidigt när du ska sälja de gamla tekopparna, dela på notan eller betala tillbaka det du är skyldig för tågbiljetten.

Du kan även betala med Swish till företag, föreningar och organisationer. Swish-numret börjar då med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie. Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia. Prova Swish i din webbläsare! Testa hur Swish fungerar Vill du veta mer om alla fördelar? Läs vidare!

Så här beställer du Swish

Så här skickar du pengar med Swish

Så använder du Swish

Du ansluter ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Sedan behöver du bara mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer för att skicka pengar. Tjänsten är helt säker, eftersom du godkänner dina betalningar med Mobilt BankID. Både du och mottagaren behöver vara anslutna till Swish. Sedan är det bara att swisha varandra! Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia.

Det här kan du göra i appen

Att skicka pengar med Swish är enkelt. Skriv in mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer och beloppet du vill betala. Du godkänner sedan betalningen med Mobilt BankID. Du får en kvittens på att betalningen är genomförd i Swish-appen och mottagaren får ett meddelande i sin telefon.

Prova Swish i din webbläsare!

Nu kan du se hur det fungerar att aktivera, betala enklare och ta emot betalningar med hjälp av Swish, i din webbläsare.

Ta emot Swish-betalningar med alla mobiler

Du kan alltid ta emot betalningar via Swish, oavsett vilken typ av telefon du har. Det räcker att du ansluter ditt mobilnummer till ett av dina konton i internetbanken. Om du inte har en iPhone, Android-telefon eller Windows Phone 8, behöver du inte ladda ner Swish-appen eller aktivera Mobilt BankID.

Säkert med Mobilt BankID

Du använder Mobilt BankID för att aktivera Swish-appen och godkänna Swish-betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor, och används på samma sätt som säkerhetsdosan för internet- och mobilbanken.

Swisha till företag, föreningar och organisationer

Nu kan du även betala med Swish till företag, föreningar eller organisationer. Ett smidigt alternativ till kontanter. Du betalar till företagets Swish-nummer och pengarna kommer in direkt. Swish-numret börjar då med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie. För att du ska kunna betala Swish behöver även företaget, föreningen och organisationen vara ansluten till Swish.

Pris

0 kr för privatpersoner.

Så här använder du appen

Här kan du läsa mer om hur tjänsten fungerar:

Kom igång

Kom igång

Swish är en tjänst för att skicka pengar mellan privatpersoner och fungerar till både Android, iOS och Windows Phone 8. Du kan även använda Swish i en surfplatta om den stödjer Mobilt BankID.

  1. Se vilka enheter och operativsystem som stöds

Swish fungerar till mobilnummer som någon annan äger, t ex föräldrar eller arbetsgivare. Du kan även skaffa Swish till både din privata och jobbmobil. Du kan vara ansluten till Swish i flera banker men då behöver du ha flera mobilnummer.

Prova Swish i din webbläsare

Prova hur Swish fungerar i din webbläsare utan att ladda ner Swish till din smartphone. Du kan prova att aktivera, betala enklare och ta emot betalningar med hjälp av Swish.

Villkor Swish privat

Här kan du läsa Swish privatkundsvillkor.

Beställ Swish

Du beställer Swish i internetbanken, mobilbanken eller i mobilbanken iPad. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot betalningar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen ”Swish Betalningar” och ”BankID säkerhetsapp”.

Använd Swish

Med Swish kan du skicka och ta emot betalningar via ditt mobilnummer. För att skicka pengar till mindre företag, föreningar och organisationer anger du istället Swish- numret som mottagare. Du ser alla skickade och mottagna betalningar direkt i appen under Händelser.

Så gör du för att endast kunna ta emot betalningar

För att kunna ta emot betalningar krävs endast att du anmält dig till Swish i internetbanken eller mobilbanken genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

Byte av mobilnummer

Om du har ett nytt mobilnummer ansvarar du själv för att uppdatera ditt swish-avtal med ditt nya mobilnummer. Du behöver avsluta det gamla numret och sedan ladda ner en ny Swish-app till din mobil och ansluta det nya mobilnumret.

Ny mobiltelefon

Om du har behållit samma mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.

Så gör du om du vill avsluta ditt Swish-konto

Du kan alltid enkelt avsluta Swish- tjänsten i internetbanken.

Godkänn betalningar med Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du behöver Mobilt BankID för att göra betalningar med Swish. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar.

Skicka och ta emot pengar

Så snabbt kommer pengarna fram

Pengarna skickas direkt mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto. För att Swish behöver du nätverksuppkoppling. Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt på kontot.

Skicka och ta emot pengar när du är utomlands

Det fungerar att Swisha från utlandet. Det enda som behövs är mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer. Tänk på att viss kostnad för datatrafik kan tillkomma om du inte befinner dig i Sverige.

Vad händer med min transaktion om mitt nätverk bryts?

Det beror på i vilket läge nätverkskopplingen bröts. Kontrollera statusen på betalningen i din Swish-app under Händelser.

Så vet jag att pengarna kommit fram

Du som sändare av pengar kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app samt i din internet- och mobilbank direkt. Mottagaren får en notifiering om mottagens betalning i sin Swish app och i sin internet- och mobilbank i direkt.

Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?

Betalningen går ej att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig och i andra hand din bank.

Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?

Om du försöker skicka pengar till någon som inte har tjänsten kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har tjänsten.

Så mycket pengar kan du skicka

När du skaffar Swish får du som är 18 år automatiskt en beloppsgräns på 3 000 kr per en 7 dagars period. Du kan välja att höja den till 15 000 kr i internet- och mobilbanken. Betalningar upp till 150 000 kr är möjligt att göra om mottagaren läggs upp i Swish mottagarlista i Internetbanken. Du kan även lägga till en tillfällig beloppsgräns som är giltig under en eller två dagar. Du väljer beloppsgräns och period själv. Funktionen passar bra om du ska betala till någon som du inte har betalat till förut och inte kommer att betala till flera gånger.

Följande gäller för ungdomar under 18 år – (och så länge ungdomen endast har Internetbanken Ung)

  • Ungdomar som är under 18 år får automatiskt beloppsgränsen: 2500 kr/rullande 30 dagars period, det är max beloppsgräns för ungdomar.
  • Beloppsgränsen kan sänkas ner till 500 kr/rullande 30 dagarsperiod (i 500 kr intervall).
  • Ändring av beloppsgränsen kan endast göras via kontor och med målsmans godkännande.

Så vet du att pengarna kommer till rätt mottagare

Innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID visas namnet på mottagaren och du har ett ansvar att kontrollera att det är rätt mottagare.

Swish i vardagen

Swish är ofta bra att ha i olika vardagssituationer. Du behöver inga kontanter och det blir ännu enklare att skicka pengar inom familjen, betala tillbaka ett lån eller samla ihop pengar till lagkassan. Med Swish är det även enklare att sälja dina saker. Det finns många situationer när Swish passar, och ju fler som använder Swish, desto bättre blir det.

Tips! Du kan även ladda ner och skriva ut material för bland annat loppisen, klubblokalen eller om du har en webbsida.

Betala till mindre företag, föreningar och organisationer
För att kunna betala med Swish till mindre företag, föreningar och organisationer behöver mottagaren vara ansluten till Swish.

När du betalar med Swish till ett företag anger du företagets Swish-nummer som börjar på 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie i Swish-appen. Betalningen kommer att sättas in på det konto som är kopplat till Swish-numret direkt.

Tips på hur du löser problem

Om du glömt din personliga kod för Mobilt BankID.

Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny eftersom det bara är du som känner till den. I internetbanken kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny kod.

Jag sökte på ”Swish” i App Store och hittade flera appar med namnet Swish. Vilken ska jag använda?

Den du ska välja heter Swish betalningar. I App Store finns även en mobilbetallösning som heter Swish Mobile Payments. Den tillhandahålls av ett bolag i Afrika och är en helt annan app.

Om pengarna inte kommer fram

  1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen dragits.
  2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer eller Swish-nummer som du skickade betalningen till.
  3. Ring 0771-977512 mellan kl 7 och 23

Om din mobiltelefon försvinner

Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta kan du göra själv i din internetbank om du har din dosa, eller så kan du kontakta ditt bankkontor, telefonbanken eller kundtjänst. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning.

Swish för dig under 18 år

Så här ansluter du dig till Swish

Om du är under 18 år behöver du gå till ett bankkontor tillsammans med en vårdnadshavare för att ansluta dig till Swish och Mobilt BankID.

Ta med din mobil och ditt id-kort eller pass, så hjälper vi dig att ladda ner Swish-appen och att komma igång med Swish och Mobilt BankID.
Välkommen!

Beloppsgränser

Följande gäller för ungdomar under 18 år – (och så länge ungdomen endast har Internetbanken Ung)

  1. Ungdomar som är under 18 år får automatiskt beloppsgränsen: 2500 kr/rullande 30 dagars period, det är max beloppsgräns för ungdomar.
  2. Beloppsgränsen kan höjas upp till 15 000 kr/rullande 30 dagars period eller kan sänkas till 500 kr/rullande 30 dagarsperiod.
  3. Ändring av beloppsgränsen kan endast göras via kontor och med målsmans godkännande.

De vanligaste frågorna

  1. Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

    När du skaffar Swish får du som är 18 år automatiskt en beloppsgräns på 3 000 kr per en 7 dagars period. Du kan välja att höja den till 15 000 kr i internet- och mobilbanken. Betalningar upp till 150 000 kr är möjligt att göra om mottagaren läggs upp i Swish mottagarlista i Internetbanken.

    För dig under 18 år, läs mer under Swish för dig under 18 år

  2. Hur godkänner jag en betalning?

    Du behöver Mobilt BankID för att göra betalningar med Swish. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

  3. Är det säkert att använda Swish?

    Swish är lika säkert som internet- och mobilbanken. Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID.

  1. Hur godkänner jag en betalning?

    Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

  2. Ny mobiltelefon – så gör du med Swish

    Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

  3. Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

    Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot betalningar.