Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som är säker, enkel och nyckeln till digitala tjänster hos banken, flera företag och myndigheter. Med Mobilt BankID kan du exempelvis identifiera dig när du ska betala räkningar, swisha, deklarera och logga in i vår app.

Skaffa Mobilt BankID

  • Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon
  • Logga in på internetbanken
  • Välj Hantera tjänster
  • Välj Hantera Mobilt BankID
  • Välj Läs mer och beställ under Mobilt BankID och följ instruktionerna på skärmen
  • Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon
  • Logga in i appen för privatpersoner med din säkerhetsdosa
  • Tryck på menyraden uppe i högra hörnet
  • Välj Inställningar
  • Välj Hantera tjänster
  • Välj Mobilt BankID
  • Välj Beställ Mobilt BankID
  • Godkänn villkoren och följ sedan instruktionerna

Utökad användning av Mobilt BankID

Med ett Mobilt BankID med utökad användning får du möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar. Av säkerhetsskäl krävs att du använder en engångskod från ett kodkort för att aktivera utökad användning. Kodkorten skickas automatiskt till den svenska folkbokföringsadressen vid beställning av Mobilt BankID.

Ditt kodkort beställer du antingen via din internetbank eller via din app för privatpersoner.

Via internetbanken

  • Logga in med Mobilt BankID i internetbanken
  • Välj Hantera tjänster i menyraden till vänster
  • Välj Hantera Mobilt BankID
  • Välj Hantera Kodkort
  • Välj Beställ

Via appen för privatpersoner

  • Logga in i appen med Mobilt BankID
  • Välj Inställningar i menyraden till höger
  • Välj Hantera tjänster
  • Välj Mobilt BankID
  • Välj Hantera kodkort
  • Välj Beställ

När du har fått ditt kodkort på posten aktiverar du ditt utökade Mobila BankID i internetbanken eller via appen.

Via internetbanken

  • Logga in med Mobilt BankID i internetbanken
  • Välj Hantera tjänster i menyraden till vänster
  • Välj Hantera Mobilt BankID
  • Välj Läs mer och aktivera under Utökad användning
  • Välj Aktivera Utökad användning
  • Godkänn med ditt Mobila BankID
  • Ange kod från aktivt kodkortsnummer

Via appen för privatpersoner

  • Logga in i appen med Mobilt BankID
  • Välj Inställningar i menyraden uppe till höger
  • Välj Hantera tjänster
  • Välj Mobilt BankID
  • Välj Utökad användning
  • Godkänn villkoren med BankID-kod
  • Ange kod från aktivt kodkortsnummer

Pris

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

Ladda ner BankID säkerhetsapp

Beställ Mobilt BankID i appen

Logga in och beställ Mobilt BankID under meny Tillval – BankID. Du kan även få hjälp att beställa på ett bankkontor. Samtidigt som du beställer Mobilt BankID väljer du din säkerhetskod. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering med ditt Mobilt BankID.

Du kan beställa ett Mobilt BankID från en dator, en smartphone eller en surfplatta. Du behöver logga in i internetbanken från din mobila enhet för att beställa tjänsten

Mobilt BankID för dig som är företagskund

Du kan använda Mobilt BankID förutsatt att företaget inte valt att endast tillåta inloggning med företagskopplad dosa, då fungerar det inte. I annat fall går det bra att logga in till internetbanken företag eller appen företag med Mobilt BankID. Du kan dock endast beställa Mobilt BankID i din privata internetbank eller på ett bankkontor.

Om du förlorar din mobiltelefon

Du ska spärra ditt Mobilt BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken eller appen om du t.ex. har en säkerhetsdosa att logga in med. Alternativt kan du kontakta bankkontoret, telefonbanken eller Support internet- och mobiltjänster på 0771-97 75 12.

Mobilt BankID för dig som är under 18 år

För att ansluta dig behöver du komma in till oss på bankkontoret. Du behöver ha med dig dina förmyndare alternativt en av förmyndarna med fullmakt från den andre vårdnadshavaren som är undertecknad och bevittnad.

Inställningar i appen

Under Inställningar kan du enkelt byta säkerhetskod. Du kan även byta språk och hämta ett nytt Mobilt BankID.

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID t.ex. i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

Din säkerhetskod

Du skyddar ditt Mobilt BankID med en personlig säkerhetskod som bara du känner till. När du använder Mobilt BankID för legitimering/inloggning och underskrift på internet ska du ange din personliga säkerhetskod. Säkerhetskoden kan vara 6-8 siffror lång och du kan i efterhand ändra den direkt i din smartphone eller surfplatta.

Så lång är giltighetstiden för Mobilt BankID

Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i internetbanken, appen eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

Har du bytt telefon – så här gör du med ditt Mobilt BankID

Av säkerhetsskäl går det inte att flytta ett Mobilt BankID mellan telefoner.
Har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den för hämta ett nytt Mobilt BankID.

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
    Tänk på att telefonen behöver vara ansluten till internet via antingen wifi eller 3G.
  2. Logga in i internetbanken med din gamla smartphone och beställ ett nytt Mobilt BankID under Tillval – BankID
  3. Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod ange aktiveringskoden som du fick i internetbanken.

Vi rekommenderar också att du spärrar ditt Mobilt BankID som var kopplat till din gamla smartphone. Detta gör du internetbanken under Tillval – BankID

Så här använder du Mobilt BankID tillsammans med appen för privatpersoner

Starta appen i din smartphone eller surfplatta. Fyll i ditt personnummer. För att logga in med Mobilt BankID väljer du Mobilt BankID vid valet av ID- metod. Tryck på Fortsätt. BankID säkerhetsapp öppnas automatiskt och nu anger du din säkerhetskod. Har du en Iphone med fingeravtrycksmöjlighet samt iOS 9 kan du också välja att identifiera dig med Touch ID. Klart. Nu är du inloggad.

Du vet väl att du även kan göra betalningar, överföringar och alla andra ärenden i appen med Mobilt BankID. När du ska godkänna en transaktion öppnas BankID säkerhetsapp automatiskt och du signerar exempelvis en överföring med din säkerhetskod.

Nya mottagare för betalningar och överföringar

Har du aktiverat Mobilt BankID för utökad användning kan du även lägga till nya överförings- och betalningsmottagare.

Så här använder du Mobilt BankID tillsammans med internetbanken

Fyll i ditt personnummer. Under logga in med väljer du Mobilt BankID. Tryck på Fortsätt. BankID säkerhetsapp öppnas automatiskt och nu anger du din säkerhetskod. Har du en Iphone med fingeravtrycksmöjlighet samt iOS 9 kan du välja att identifiera dig med Touch ID istället för att använda din säkerhetskod. Klart, nu är du inloggad.

När du sedan ska godkänna en transaktion eller händelse öppnas BankID säkerhetsapp automatiskt och du signerar exempelvis en överföring med din säkerhetskod.

Identifiera dig hos Kundcenter

Använd Mobilt BankID istället för den personliga koden när du ringer till Kundcenter.

Kodkortet skickas hem till dig när du beställt ett Mobilt BankID för första gången. Kodkortet används bara vid ett tillfälle per nerladdat Mobilt BankID.

Enda gången du ska använda kodkortet är när du ska aktivera ditt Mobila BankID för utökad användning. Utökad användning innebär att du kan du lägga till nya betalningsmottagare med ditt Mobila BankID. Om du inte aktiverar utökad användning kan du ändå göra betalningar till mottagare som du redan har i din mottagarlista när du är inloggad med Mobilt BankID.

Har du tappat bort ditt kodkort kan du beställa ett nytt i internetbanken under Tillval – BankID.

Har du ingen folkbokföringsadress i Sverige, kan vi skriva ut ett tillfälligt kort till dig på ett av våra bankkontor.

Så spärrar du kodkortet

Du kan spärra ditt kodkort i internetbanken på sidan BankID under menyvalet Tillval, via ett bankkontor, telefonbanken eller internetbanken support.

Lägg till nya mottagare med Mobilt BankID

För att kunna lägga till nya mottagare när du ska göra betalningar eller överföringar med Mobilt BankID behöver du aktivera det för utökad användning. Du använder en av engångskoderna som finns på kodkortet för att göra detta. Du får reda på vilken av engångskoderna du ska ange under aktiveringsprocessen

Du behöver bara göra det en gång, men har du fler än ett Mobilt BankID behöver du aktivera dessa var för sig. Du använder då samma kodkort.

När du använder Swish godkänner du betalningen med Mobilt BankID. För att använda Swish behöver du både ansluta dig till Swish och Mobilt BankID i internetbanken eller i appen. Swish- appen finns till iPhone (Appstore), Android (Google play) och Windows Phone 8 (Windows Store). Sök på Swish.

Mobilt BankID är en e-legitimation och är ett smidigt sätt att identifiera dig och sköta dina ärenden hos olika myndigheter och företag. För närvarande fungerar Mobilt BankID hos ca 30 myndigheter och företag och flera ansluter sid successivt.

Vabba eller gör ärenden hos Försäkringskassan

Med Försäkringskassans app kan du enkelt registrera vård av barn eller göra andra ärenden som att se dina utbetalningar, meddelanden och status i dina ärenden. Appen heter Mina sidor och finns till Android och iPhone.

Deklarera hos Skatteverket

Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för Iphone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

Håll koll på pensionen

Med Mobilt BankID kan du få en översikt av din pension. Logga in på minpension.se eller ladda ner appen minpension i App Store eller Google Play.

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-55 00 55

Vi hjälper dig att komma igång med Mobilt BankID. Spärrning av Mobilt BankID gör du själv i internetbanken, eller via Digital Support 0771-97 75 12.

Du är även välkommen in på ett bankkontor. Ta med din säkerhetsdosa så hjälper vi dig.

De vanligaste frågorna

1. Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder till att styrka din identitet på internet och när du är i kontakt med banken, myndigheter och företag.

3. Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

Kodkort till Mobilt BankID används för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. När du har anslutit dig till Mobilt BankID första gången får du ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Kodkortet skickas per automatik till dig om du själv har gjort beställningen av Mobilt BankID. Om beställningen av Mobilt BankID har gjorts via ett bankkontor skickas kodkortet inte hem automatiskt utan måste beställas av dig. Du som redan har ett Mobilt BankID men har tappat bort ditt kodkort måste spärra det. Sedan kan ett nytt kodkort beställas i appen för privatpersoner under Inställningar – ”Hantera tjänster” alternativt i internetbanken under ”Hantera tjänster” – ”Hantera Mobilt BankID”.

5. Hur beställer jag ett kodkort?

Beställ ett nytt kodkort via appen för privatpersoner under inställningar- ”hantera tjänster”, alternativt i din internetbank under ”Hantera tjänster” – Mobilt BankID. Glöm inte att samtidigt spärra det gamla kodkortet. Kodkortet skickas alltid till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäl.

7. Kan jag använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod?

För att kunna använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID behöver du en telefon som stödjer funktionen. Läs manualen för vad som gäller för just din telefon. Uppdaterad lista för vilka telefoner som stödjer funktioner finns på BankID.

9. Hur aktiverar jag Face ID?

Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett. Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera med menyvalet Face ID för BankID (iPhone/iPad) . Följ anvisningarna i BankID-appen. (För närvarande finns inget stöd för Android och ansiktsigenkänning med det kan komma att ändras i framtiden)

2. Vad menas med ”Aktivera Mobilt BankID för utökad användning”?

Utökad användning är en kostnadsfri tilläggstjänst för Mobilt BankID som gör det möjligt att lägga till nya överförings- och betalningsmottagare med Mobilt BankID, samt höja beloppsgränsen i Swish. För att aktivera tjänsten behöver du ha ett giltigt kodkort. Se fråga 3-5 för information om kodkort och hur aktivering sker av Mobilt BankID för utökad användning.

4. Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

För att aktivera utökad användning behöver du ha tillgång till ditt kodkort och logga in med det Mobilt BankID som du vill skapa den utökade användningen på. Aktiveringen kan göras i både internetbanken och appen för privatpersoner. Obs! du måste vara inloggad med det Mobilt BankID som du ska aktivera för utökad användning.
Aktivera i internetbanken: Gå till Hantera tjänster i vänstermenyn, klicka på Hantera Mobilt BankID och följ instruktionerna för utökad användning. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.
Aktivera i appen för privatpersoner: Gå till sidan BankID som finns under menyvalet inställningar/hantera tjänster. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs när du trycker på ”Utökad användning”. Följ instruktionerna.

6. Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

Ja, Mobilt BankID är en säker Id-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta. Läs mer om kodkort och aktivering av utökad användnin

8. Hur aktiverar jag Touch ID/Fingerprint i BankID-appen?

Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan.
Aktivera fingeravtryck på din telefon eller surfplatta. Avaktivera inte PIN-kod som alternativ för upplåsning av telefonen, om du gör det fungerar inte fingeravtryck med BankID-appen.

Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett.

Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera fingeravtryck/ansiktsigenkänning med menyvalet Touch ID/Face ID för BankID (iPhone/iPad) eller Fingeravtryck för BankID (Android). Följ anvisningarna i BankID-appen.