Målet med nya internetbanken är att göra det smidigare och enklare för dig som privatkund att göra dina bankärenden digitalt. Nya versionen finns tillgänglig redan nu, för privatkunder över 18 år. Uppdateringen av internetbanken till den nya versionen sker successivt under perioden maj till september.

Varför uppdaterar vi vår internetbank?

Nya versionen av internetbanken är nästa steg mot målet att göra det smidigare och enklare för dig att göra dina bankärenden digitalt. En förändring är att innehållet anpassas efter den skärmstorlek du använder så du använder den lika enkelt via mobilen, surfplattan eller datorn. Den nya versionen har också en ny design och enklare navigering.

Nya internetbanken i olika enheter

Så här kommer du igång med Internetbanken

1. Skaffa internetbanken

Du ska vara myndig, kund i banken och bosatt i Sverige för att vara ansluten till internetbanken. Anslut dig på ditt bankkontor. Det kostar ingenting.

2. Våra ID-metoder

Du kan logga in i internetbanken på tre olika sätt

  • Mobilt BankID
  • Säkerhetsdosa
  • BankID på kort

3. Logga in

För att använda internetbanken behöver du tillgång till en dator med en webbläsare. Använd logga in-knappen högst upp till höger på vår hemsida.

Har du provat nya internetbanken?

Nu rullas nya internetbanken ut till alla privatkunder. Det går lika bra i mobilen, surfplattan eller datorn. Välkommen till en modern internetbank!

Logga in

Nyheter

Lånelöfte: Från och med juni finns en förenklad och förbättrad ansökan om lånelöfte för bolån där man får ett preliminärt svar direkt.

Spara och placera: Ny bättre bolåneguide som ger dig en bättre möjlighet att prova olika lånescenarion.

Lämna synpunkter

När du använder nya internetbanken kan du alltid lämna synpunkter och komma med förslag på förbättringar. Vi kan tyvärr inte återkomma till dig personligen men vi uppskattar verkligen alla synpunkter som kan hjälpa oss att utveckla tjänsten ytterligare.

Lämna synpunkter hittar du i menyn och även under Fler val knappen som du hittar på flera av sidorna.

Prova själv

Vi har gjort en demo av nya internetbanken där du själv kan prova hur den fungerar, utan att logga in.

Testa demon

Pris

Grundpriset för internetbanken är 0 kr. Pris för tillvalstjänster tillkommer.

Är du ansluten till internetbetalningar (tjänsten internetbetalningar kostar Ordinarie pris: 180 kr/år (0 kr/år för Ekenkund/VM-kund)) så kan du göra betalningar även i internetbanken.

Frågor och svar

Är internetbanken säker?

För att komma åt tjänsterna i internetbanken behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID, säkerhetsdosa eller BankID. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med personlig kod, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

Hur beställer jag Mobilt BankID?

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store, Google Play eller Windows Store
  2. Beställ Mobilt BankID i mobilbanken (under Inställningar eller Betala & överföra, internetbanken eller på bankkontoret
  3. Skapa en säkerhetskod som du använder sen när du använder Mobilt BankID

Hur ansluter jag mig till Verified by Visa/MasterCard Secure Code?

Du ansluter dig till tjänsten genom öppna ditt eller dina kort för internetköp. Logga in i internetbanken och välj Beställ tjänster under Startsida. Välj sen Öppna/Stäng för internetköp, det kort du vill ansluta och klicka på knappen Öppna. Kortet kan sen användas för köp på internet och du bekräftar ditt köp med Mobilt BankID. Du kan också välja ett lösenord för att bekräfta dina internetköp med lösenord och SMS.

Vad har jag för IBAN/BIC?

IBAN-räknaren fungerar endast för konton i Sparbankerna och Swedbank. Ange alltid IBAN tillsammans med bankens BIC som är SWEDSESS (för Swedbank och sparbankerna).

Gör så här:

– Skriv in clearing- och kontonummer i en följd utan mellanslag eller skiljetecken – tryck på ”Räkna ut”
– Börjar clearingnummer med 7 ska du skriva in 11 siffror, till exempel 71041234567.
– Börjar clearingnummer med 8 ska du skriva in max 15 siffror, till exempel 819191234567890.

Räkna ut IBAN

Vad är det som är nytt i den nya versionen av internetbanken?

Vi bygger på med fler funktioner och mer innehåll samtidigt som du och andra kunder använder tjänsten. Vill du använda tjänster som ännu inte finns på plats har du möjlighet att växla till tidigare versionen av internetbanken i inloggat läge.

Jag behöver hjälp, vart kan jag vända mig?

Ring Support internet- och mobiltjänster +46 771 97 75 12 för råd och guidning. Det är även hit du vänder dig vid tekniska problem.

Kan jag namnge mina konton?

Nu kan du skaffa dig bättre överblick över din ekonomi genom att döpa dina konton efter dess olika ändamål. Det gör det också enklare och tydligare när du ska välja konto vid överföringar eller betalningar.

Sparar du exempelvis till en resa kan du döpa kontot till ”Semesterkonto”, har du gemensamt konto med någon eller disponerar annan persons konto kan du döpa kontot med egennamn ex: ”Evas konto”. Har du ett konto för bilutgifter kan du döpa kontot till ”Bilkonto”.

Det finns många möjligheter och du väljer själv hur du vill namnge dina konton för att det ska vara så enkelt och tydligt som möjligt..

Vad är bevakningstjänst?

Du som är ansluten till Internetbanken kan välja till en bevakningstjänst som meddelar dig vid särskilda händelser som rör din ekonomi. Informationen skickas till din mobil i form av ett sms. Du kan också få dessa bevakningsmeddelanden via e-post.

Anslut dig till tjänsten
  1. Logga in i Internetbanken
  2. Gå till Startsida
  3. Egna inställningar och välj Bevaka ärenden.